Onafhankelijke vergelijking van vergelijkingssites. Kies de beste.


Vergelijkingssites in het nieuws

NMa: kwaliteit vergelijkingssites moet beter, 10 februari 2012

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) vindt de kwaliteit van de meeste vergelijkingssites voor spaarrekeningen en reisverzekeringen onder de maat. “Vergelijkingssites zijn heel nuttig voor de consument, maar dan moeten ze wel volledig, correct en transparant zijn,” benadrukt Henk Don, bestuurslid NMa, “anders heb je er nog niets aan omdat je niet weet of je de beste keuze krijgt voorgeschoteld.” De NMa adviseert consumenten om meerdere vergelijkingsites te raadplegen. Daarnaast is het raadzaam om op de website van de aanbieder van de beoogde spaarrekening of verzekering na te gaan of de informatie overeenkomt met de informatie op de vergelijkingssite.


Kwaliteit van vergelijkingssites voor zorgverzekeringen kan beter - Nederlandse Zorgautoriteit, december 2007

Websites waarop consumenten zorgverzekeringen kunnen vergelijken, verschillen behoorlijk in kwaliteit. Dat concludeert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een onderzoek naar kwaliteit van vergelijkingssites voor zorgverzekeringen op het internet. Geen enkele website is zowel volledig als juist in de weergave van verzekeraars of polissen.

In 2008 zal de NZa ook vergelijkingssites met informatie over zorgaanbieders gaan onderzoeken.


Telecom vergelijkingssites nuttig, maar voor verbetering vatbaar -Ministerie van Economische Zaken, 9 mei 2007

Adviesbureau Berenschot heeft in opdracht van het ministerie van Economische Zaken onderzoek gedaan naar vergelijkingssites in de Telecomsector. Doel van het onderzoek was zicht krijgen op de betrouwbaarheid van vergelijkingssites in de telecomsector.

De conclusie van het onderzoek is dat het met de betrouwbaarheid van de hedendaagse vergelijkingssites matig gesteld is. Ten behoeve van de consument zijn verbeteringenwenselijk. Berenschot pleit er voor dat vergelijkingssites zich gaan organiseren in een eigen branchevereniging.

Staatssecretaris Heemskerk komt later dit jaar met nadere acties om de positie van de consument op de telecommarkt verder te versterken. Hierbij worden ook de conclusies van het onderzoek van Berenschot meegenomen.


Nederlanders grootste gebruikers van vergelijkingssites in Europa

Volgens het EIAA Online Shoppers Report 2007 van de European Interactive Advertising Association gebruikt 54% van de Nederlandse online-kopers prijsvergelijkingssites; het grootste percentage in Europa.

Percentage online-kopers dat prijsvergelijkingssites bezoekt

  1. Nederland (54%)
  2. Frankrijk (50%)
  3. Duitsland (50%)
  4. Zweden (48%)
  5. Verenigd Koninkrijk (42%)
  6. Denemarken (42%)
  7. Noorwegen (39%)
  8. Spanje (30%)
  9. België (25%)
  10. Italië (20%)
Zie ook: Gierige Nederlanders bevestigen ook online het cliché!, Zoekmachine Marketing Blog, 21 februari 2007

Maken fabrikanten online vergelijken bewust moeilijker? - Marco Derksen, Marketingfacts.nl, 22 februari 2007

Vergelijkingssites maken het mogelijk identieke producten op alle punten te vergelijken. Retailers in dezelfde productcategorie kunnen daardoor druk voelen om de prijzen van deze producten te verlagen. Maar het is niet zo makkelijk om producten te vergelijken die exclusief voor retailers worden gemaakt. Daarom kiezen veel fabrikanten ervoor om verschillende versies voor verschillende retailers te maken, dat zegt Scot Wingo, CEO bij ChannelAdvisor Corp, een online channelmanagement service provider, tegen Internet Retailer (via: Twinkle).

Consumenten kunnen bijvoorbeeld precies dezelfde digitale camera kopen bij verschillende (web)winkels. De prijs is daarbij dan bepalend. Als fabrikanten een speciaal model ontwerpen voor een winkelketen, die net iets afwijkt van de ‘standaard’ versie, dan wordt het lastiger vergelijken. Dan zal niet alleen de prijs doorslaggevend zijn. Wingo verwacht dat dit vooral steeds meer te zien bij producten in de categorie consumentenelektronica.


Tip: vergelijk de vergelijkingssites - Emile Calon, Provincale Zeeuwse Courant, 14 januari 2007

GOES - Het aantal vakantieboekingen via internet zal dit jaar ruimschoots het aantal overtreffen dat via het reisbureau wordt geregeld. Om die reden proberen aanbieders van reizen alles te doen om zoekmachines en de vergelijkingsites op internet te beïnvloeden.

Negentig procent van de internetgebruikers kijkt niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Wie daarna zit, mist dus de grote massa van klanten. De eenvoudigste manier om een aanbieding onder de aandacht van de internetter te brengen, is adverteren via de zoekmachines. Wie het meeste betaalt en de langste contracten afsluit, komt bovenaan.

Iets moeilijker, maar voor bedreven computeraars niet al te moeilijk, is het manipuleren van zoekmachines. Een zoekmachine als Google indexeert namelijk pagina's door onder meer te kijken naar links naar andere sites. Wie erin slaagt veel links te plaatsen op verschillende sites, komt bovenaan te staan.

Vergelijkingssites, tenslotte, vergelijken lang niet alle aanbiedingen. Ze vragen geld voor het product dat ze op hun site zetten. Om die reden loont het zeer de moeite om bij het zoeken naar bijvoorbeeld de goedkoopste vliegreis de resultaten van meerdere vergelijkingssites met elkaar te vergelijken. En om ook te zoeken op de sites van de verschillende aanbieders.

Dat betekent wel dat internetters fiks wat tijd moeten investeren om hun vakantie samen te stellen. Zeker als ze meerdere vluchten willen boeken, een auto willen huren en in verschillende huisjes willen slapen. Omdat velen opzien tegen al dat gezoek, blijft er een markt bestaan voor de reisbureaus. Ook omdat bureaus kwantumkortingen kunnen bedingen bij het inkopen van vliegtuigstoelen, huurauto's en vakantiehuisjes.

Uit een onderzoek uit 2005 blijkt dat tal van reizigers weer het reisbureau opzoeken als de medewerkers hun ervan kunnen overtuigen dat hun aanbiedingen goedkoper zijn dan die op het internet. Daarnaast is het bureau dé plek om naar toe te gaan voor gespecialiseerde reizen, zo blijkt ook uit dat onderzoek. Hoe meer kennis de medewerkers hebben, hoe groter de kans dat ze internet verslaan.


Vergelijkingswebsites: eliminatie- of compensatiemethode?

Volgens onderzoeker Frans Feldberg van de Vrije Universiteit Amsterdam, die onlangs promoveerde op een onderzoek naar 'geautomatiseerde beslissingsondersteuning', leiden vergelijkingssites lang niet altijd tot de meest optimale keuze. De bestaande vergelijkingssites werken bijna allemaal volgens de methode van eliminatie, waardoor de consument het risico loopt een goed product mis te lopen als dat niet precies in de gekozen prijscategorie past of niet precies aan een ander selectiecriterium voldoet. De zgn. compensatiemethode zou beter werken: daarin kan de gebruiker aan alle kenmerken van een product een bepaald gewicht toekennen. Op die manier kan tot een preciezere keuze worden gekomen, omdat beter rekening kan worden gehouden met persoonlijke voorkeuren. Bijna geen enkele productvergelijker biedt deze methode, waarschijnlijk omdat het iets ingewikkelder software vereist. Feldberg zou willen dat alle vergelijkingssites zowel de compensatie- als de eliminatiemethode aanboden.

Bron: Vergelijkingswebsites: Wegen of wegstrepen? Leen Vervaeke, De Volkskrant, 21 oktober 2006


Internet: Veilig vergelijken - Philip Willems, Elsevier, 2 september 2006

Vergelijkingssites wikken en wegen producten, maar ze zijn lang niet allemaal even onafhankelijk. Van digitale camera’s tot contactlenzen, aan alle denkbare producten worden vergelijkingswebsites gewijd. Sommige beschrijven de kwaliteit van producten, andere speuren naar de laagste prijzen...verder


Keurmerk voor vergelijkingssites?- april 2006

Het Ministerie van Economische Zaken heeft in de afgelopen maanden met verschillende marktpartijen gesproken over de ontwikkeling van een keurmerk voor vergelijkingssites. Zo'n e-rating moet consumenten duidelijkheid geven of de geboden informatie op deze vergelijkingssites betrouwbaar, onafhankelijk en actueel is. Een aantal marktpartijen ziet voordelen in het plan en probeert voldoende draagvlak te vinden om een initiatief te starten. Het ministerie steunt de verdere uitwerking met een financiële bijdrage en wacht de marktontwikkeling af. Als er echter geen draagvlak is, overweegt Economische Zaken een eigen onderzoek in te stellen naar de haalbaarheid van zo'n keurmerk. Voor consumenten is het belangrijk dat het keurmerk er sowieso komt, vindt het ministerie.


DTe: vergelijkingssites voor energieprijzen transparant - april 2006

De Directie toezicht energie (DTe) van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) voert sinds 2004 jaarlijks een onderzoek uit naar vergelijkingssites voor energiebedrijven. In het meest recente onderzoek 'Energieprijsvergelijkers - Onderzoek naar de kwaliteit van vergelijkingssites voor elektriciteit en gas op het internet' van april 2006 concludeert de DTe dat de kwaliteit van de Nederlandse vergelijkingssites voor energieprijzen goed is. Naast correctheid, volledigheid en onafhankelijkheid heeft de toezichthouder dit keer ook gekeken naar de transparantie van de websites. Daarbij is getoetst of het voor de bezoeker van de site duidelijk is welke kostenonderdelen in de weergegeven prijzen worden meegenomen. De DTe voerde reeds eerder - in december 2004 en augustus 2005 - onderzoeken uit naar prijsvergelijkers voor energiebedrijven.


AFM moet tientallen dubieuze waarderingen verwijderen van nieuwe website met recensies van financiele dienstverleners - april 2006

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft eind maart 2006 de website www.geldwaardering.nl gelanceerd, waar consumenten persoonlijke ervaringen kunnen uitwisselen over financiële producten en aanbieders. Sinds de lancering van de website heeft de AFM al enkele tientallen dubieuze waarderingen van de website moeten verwijderen. De schijn van belangenverstrengeling is een reden voor de AFM om een geplaatste waardering te verwijderen.


Amerikaans rapport kritisch over kwaliteit reisvergelijkingssites - december 2005

De Amerikaanse organisatie Consumer Reports WebWatch heeft een onderzoek uitgevoerd naar vergelijkingssites voor reizen. Conclusies zijn onder meer: geen van de sites biedt alle of ook maar de meeste beschikbare reizen en prijzen. Sommige gegevens zijn niet accuraat. Ook trekt het rapport de onafhankelijkheid van de sites in twijfel, aangezien niet duidelijk is hoe ze worden gefinancierd.