Onafhankelijke vergelijking van vergelijkingssites. Kies de beste.

Snakewool in het nieuws

Vergelijkingssite vergelijkt vergelijkingssites, Ineke Bijnagte, Trouw, 18 augustus 2009

Vergelijkingssites op de weegschaal, Wouter Sinke, CHIP, september 2008

Gekleurd advies, Saskia Jonker, Elsevier, 17 mei 2008

Stofzuiger A of toch maar D? De betrouwbaarheid van vergelijkingssites laat te wensen over, Carine Damen, NRC Next , 26 maart 2008

Vergelijkingssites vergeleken, Edwin van der Schoot, De Telegraaf, 17 februari 2008

Elke club zijn eigen zorgverzekering, Lianne Sleutjes, BN/DeStem.nl, 9 december 2006

Vergelijk de vergelijkers : Snakewool, Ewout Wolff, Bespaar het me, 19 oktober 2006

Vergelijk vergelijkingssites!?, Dit is Gaaf.nl, 30 september 2006

Power to the consumer, Marco Derksen, MarketingFacts.nl, 30 september 2006

Internet: Veilig vergelijken, Philip Willems, Elsevier, 2 september 2006


Vergelijkingssite vergelijkt vergelijkingssites, Ineke Bijnagte, Trouw, 18 augustus 2009

Ik heb een nieuwe wasmachine nodig en ik heb op internet gezocht naar een goede machine voor een redelijke prijs. Maar ik kom er niet uit. Al die vergelijkingssites hebben een ander oordeel over de kwaliteit van de wasmachine die ik op het oog heb. Ook de prijzen verschillen enorm en waar ik het goedkoopst uit ben, wordt me niet duidelijk. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is een betrouwbare site?

Er komen steeds meer vergelijkingssites en dat is niet voor niks. Er valt namelijk een hoop geld mee te verdienen. Veel sites noemen zich onafhankelijk, maar dat blijkt een rekbaar begrip. Ze worden vaak betaald door webwinkels en fabrikanten. Ze krijgen geld voor banners van webwinkels op hun site, de webwinkel betaalt ze voor elke doorklik die leidt tot een bezoek aan hun winkel, of ze krijgen betaald per verkocht product. Soms bepaalt degene die betaalt ook hoe hoog zijn winkel in de zoekresultaten eindigt. Er zijn sites die de bestbetalende webwinkel bovenaan zetten en niet het goedkoopste product. Wie op zoek is naar de goedkoopste wasmachine moet dus verder kijken dan de eerst getoonde resultaten.

U kunt er niet vanuit gaan dat u op één site een totaaloverzicht krijgt van het aanbod en met een paar klikken de allergoedkoopste wasmachine in zijn soort vindt. Vergelijkingssite geven vaak uitsluitend een overzicht van de winkels waar ze zaken mee doen.

Als een site met genoeg webwinkels in zee is gegaan, is dat niet eens zo erg, want als je maar genoeg merken vindt, kun je nog altijd een behoorlijke vergelijking maken. Maar wie echt de beste aanbieding wil vinden, moet dus meerdere sites te bekijken.

Als het gaat om kwaliteit: veel sites geven consumenten de ruimte om de producten te beoordelen, maar het is maar de vraag of u daar iets aan heeft. Als honderden mensen laaiend enthousiast zijn over een bepaalde wasmachine, kan dat een indicatie zijn voor de kwaliteit. Maar hebben tien mensen hun oordeel gegeven, dan wordt de zeggingskracht van hun recensies al wat minder. En hoe weet u of die ene juichende recensie niet is geschreven door een importeur die zijn omzet graag wat wil opkrikken?

Wie meer wil weten over de kwaliteit van een bepaald product, kan beter te rade gaan bij sites die zich verlaten op het oordeel van de deskundigen. Een aanrader is en blijft de Consumentenbond. Het is een gouwe ouwe, maar nog altijd betrouwbaar. De Consumentenbond verlaat zich bij het testen van producten altijd op experts. Lid worden van de Consumentenbond kost geld inderdaad, maar ze laten zich daar dan ook niet betalen door de fabrikanten van wie ze de producten testen.

Er zijn tegenwoordig ook vergelijkingssites die vergelijkingssites vergelijken, jawel. Zo kunt u bijvoorbeeld op www.snakewool.nl terecht. Opgezet door iemand die zelf gek werd van het woud aan prijsvergelijkers en wat licht in de duisternis wilde schijnen.

Is de vergelijkingssite betrouwbaar en actueel? Heeft de site een groot of zelfs ‘marktdekkend’ aanbod? Kun je er gemakkelijk op zoeken? Geeft de site de laagste prijzen? Worden de prijzen vermeld inclusief bijkomende kosten zoals verzendkosten? Pas als een vergelijkingssite aan deze criteria voldoet scoort hij goed op snakewool.


Vergelijkingssites op de weegschaal, Wouter Sinke, CHIP, september 2008

We kopen steeds meer op internet en daarbij gebruiken we regelmatig vergelijkingssites want die zijn erg handig wanneer je het net afspeurt op zoek naar de beste koopjes. Maar zijn ze ook allemaal betrouwbaar? CHIP gaat op onderzoek uit.

Boeken, vakanties, computeronderdelen, kleding en abonnementen. Meer dan de helft van de Nederlanders koopt wel eens iets via internet, want dat is gemakkelijk, snel en vaak goedkoper dan ouderwets winkelen. Soms is het vergelijken wel lastig vanwege de enorme keuzevrijheid die al die webwinkels bieden.

Gelukkig zijn er vergelijkingssites die je kunt raadplegen voor je zoektocht naar dat goedkope internetabonnement. En dat weten we maar al te goed, blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO van vorig jaar. De conclusie daarvan was dat 40 procent van de aankopen is beïnvloed door de resultaten van een vergelijkingssite. Volgens een door het internationaal onderzoeksinstituut European Interactive Advertising Association (EIAA) uitgevoerd onderzoek, zoekt zelfs 54 procent van de gierige Nederlanders naar goedkope producten via dit soort websites.

Nogal wat mis met vergelijkingssites

 "Vergelijkingssites zijn erg nuttig voor de consument, maar er valt nog het nodige aan te verbeteren.” Dat is de conclusie die staatssecretaris Heemskerk trekt uit een onderzoek naar vergelijkingssites op internet dat TNO onlangs presenteerde. Doel van het onderzoek was om te checken hoe betrouwbaar de vergelijkingssites in de telecomsector zijn. Sommige van deze sites trekken inmiddels meer dan honderdduizend bezoekers per dag en de invloed bij aankoopbeslissingen van consumenten neemt al jaren toe. Er komen steeds meer vergelijkingssites bij en ze vormen bijna een net zo'n ondoorzichtig woud als verkoopsites.

Heb je ook wel eens gemerkt dat het zo lastig is om online een goedkope vliegvakantie te boeken? Uit het onderzoek bleek overigens dat slechts in ongeveer de helft van de gevallen de juiste informatie over tarieven wordt verstrekt. De manier waarop sites hun geld verdienen, wordt in 55 procent van de gevallen niet duidelijk. Vaak is het zo dat er geld wordt verdiend met overstap-banners op sites. Het loont natuurlijk voor adverteerders om de zoekende klanten direct een overstapmogelijkheid te bieden. Adverteerders besteedden volgens de branchevereniging Interactive Advertising Bureau Nederland vorig jaar 153,8 miljoen euro aan deze vorm van reclame. Ook een manier waarop inkomsten door de vergelijkingssites worden gegenereerd zijn de contracten met webwinkels via het zogenaamde cost-per-clicksysteem. Ben je op zoek naar een bepaalde televisie en klik je op het product op de vergelijkingssite waardoor je naar een webwinkel wordt doorverwezen, dan rinkelt de kassa bij de vergelijkingssite. Er wordt zelfs geld verdiend op basis van provisie als er daadwerkelijk een polis wordt afgesloten via een vergelijkingssite die verzekeringen vergelijkt.

Dat is geen enkel probleem als de vergelijkingsite onafhankelijk is en de site daadwerkelijk het goedkoopste of het beste product op de eerste plaats plaatst. De zorgautoriteit (NZa) deed eind vorig jaar een onderzoek naar vergelijkingssites voor zorgverzekeringen. De tamelijk onthutsende conclusie was dat geen enkele website zowel volledige als juiste informatie over polissen bleek te verstrekken. Dit jaar staat een nieuw onderzoek van de NZa gepland naar vergelijkingssites met informatie over zorgaanbieders. Kijk uit bij dit soort sites. Veel vergelijkingssites zijn digitale tussenpersonen die leven van de provisie van aanbieders. Een ander probleem bij het vergelijken van bijvoorbeeld ziektekostenverzekeringen is dat alle serieuze vergelijkingssites hun informatie afnemen van een en dezelfde leverancier.

Veel sites proberen het vertrouwen via gebruikerservaringen van klanten te winnen. De waarde van zo'n oordeel is natuurlijk erg subjectief en gemakkelijk te manipuleren. Als ene Ed uit Edam zegt dat de Sony NV-U93T 'een geweldig navigatieapparaat is dat een beregoede opstarttijd heeft', zou je dat kunnen geloven. Maar de kans bestaat dat die Ed de importeur is die zijn producten wat beter in de markt probeert te plaatsen.

Vergelijkingssite voor vergelijkingssites

Hoe vind je nu uit welke vergelijkingssite eerlijk en handig is? Keurmerken voor goede vergelijkingssites zijn er tot op heden niet. Volgens Sannemarije Arend van de Consumentenbond is het erg belangrijk uit te zoeken of een site echt onafhankelijk is. Dit kun je volgens haar het beste doen door op de site te zoeken naar de disclaimer of te zoeken naar een link naar "over -naam website-".

Met deze kwestie worstelde Marian luursema toen ze een paar jaar geleden op zoek was naar een hotelovernachting. Door het enorme aanbod van vergelijkingssites startte ze www.snakewool. nl op, een onafhankelijk site die vergelijkingssites naast elkaar legt. De pagina wordt maandelijks door meer dan 15000 kooplustigen bezocht. "Het is een beetje een uit de hand gelopen hobby." Met 34 deelgebieden van luiers tot benzine en spaarrente is snakewool in ieder geval wel een erg behulpzame uit de hand gelopen hobby. luursema ziet dat in de afgelopen tijd de kwaliteit van de vergelijkingssites is toegenomen, maar ook het aantal vergelijkingssites. Hierdoor is het voor de consument niet gemakkelijker geworden de beste sites er tussenuit te pikken.

"In sommige categorieën heb je vaak tientallen en soms meer dan honderd vergelijkingssites. Het is niet eenvoudig om een echt voordelige site te vinden. Een mooie en vertrouwenwekkende site als www.expedia.nl zet niet altijd het goedkoopste product bovenaan." Snakewool toetst aan de hand van negen criteria of de site technisch handig is om te gebruiken, bijvoorbeeld met een filterfunctie, en betrouwbaar is. Daarnaast vergelijkt de site aan de hand van gewenste of juist ongewenste praktijken. Zo worden sites die bij het zoeken naar een polis onnodige vragen stellen (www.independer.nl) minder hoog gewaardeerd. Dat geldt ook voor sites waar je eerst je e-mailadres moet achterlaten waarna je via de elektronische post een offerte van een notaris kunt ontvangen.

Luursema geeft toe dat de wildgroei van vergelijkingssites zo groot is dat het haar moeite kost om alles te onderzoeken. Het is over het algemeen wel zo dat vooral de sites die een groter marktaandeel hebben én technisch beter zijn, het grootste aanbod hebben én het betrouwbaarst zijn. De drijvende kracht achter snakewool.nl geeft aan dat eigenlijk geen enkele vergelijkingssite zaligmakend is. Als je op zoek bent naar bijvoorbeeld een goedkope zonvakantie om de herfstkou te ontvluchten, vergelijk dan de zoekresultaten van de twee tot drie best presterende sites op Snakewool.

Maar ook dan kan het natuurlijk nog steeds gebeuren dat je via een vergelijkingssite gekochte digitale camera toch niet zo goed is als Ronaldjuh1972@yahoo.com beweerde. In dat geval kun je altijd nog een beroep doen op de Wet Kopen op afstand en het apparaat binnen zeven dagen terugsturen.


Gekleurd advies, Saskia Jonker, Elsevier, 17 mei 2008

Consumenten gebruiken vaak vergelijkingssites, maar die zijn lang niet altijd even betrouwbaar

U zoekt een nieuwe camera, televisie of energieleverancier? Grote kans dat u naar een vergelijkingssite surft ter informatie. Tweederde van de Nederlanders bezoekt weleens sites als kieskeurig.nl en vergelijk.nl, blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in 2007. Van de aankopen in de winkel is 40 procent beïnvloed door de resultaten van een vergelijkingssite. Kieskeurig.nl is al jaren de bekendste.

Door deze populariteit is het aantal vergelijkingssites sterk gegroeid. Iedere leek kan onderzoek doen op internet of de folders die hij vindt in de brievenbus overtikken en op een website zetten. Aan vergelijkingssites worden namelijk geen regels gesteld. Dat komt de betrouwbaarheid niet ten goede.

Bekende sites als kieskeurig.nl, kelkoo.nl en vergelijk.nl lijken onafhankelijk, maar hebben vaak afspraken met webwinkels en fabrikanten. Zij nemen alle producten van een webwinkel op; de webwinkel betaalt de vergelijker als een bezoeker doorklikt naar de webwinkel. Hoe meer overeenkomsten een vergelijkingssite heeft met verschillende webwinkels, hoe betrouwbaarder hij wordt. Sites als kieskeurig.nl, kelkoo.nl en vergelijk.nl hebben afspraken met honderden webwinkels.

Het is echter onbekend welke webwinkel het meeste betaalt en daardoor hoger wordt geplaatst in de zoekresultaten. Kelkoo.nl plaatst de beste betaler bovenaan. Kieskeurig.nl en vergelijk.nl zijn klantvriendelijker; zij zetten de goedkoopste bovenaan.

Bezoekers hechten veel waarde aan de consumentenervaringen die bij de producten staan. Helaas zijn ook die niet altijd betrouwbaar. Wie een leuk restaurant in Delft zoekt en er een vindt met positieve reactie, moet niet blind op dat oordeel afgaan. De kans is groot dat de ‘recensent’ de eigenaar van de tent is. Hetzelfde risico geldt voor anonieme reacties.

De vraag naar deskundige oordelen wordt daardoor steeds groter. Sommige sites scoren goed. Zo heeft kieskeurig.nl recensies van deskundigen opgenomen (onder ‘Over Kieskeurig’). De Consumentenbond test producten alleen maar met behulp van experts. Relatief nieuw is hetbesteproduct.nl, een vergelijkingssite die zijn recensies van camera’s, televisies en navigatiesystemen uit Europese vakbladen en consumentenbladen haalt. Dat levert een transparante, redelijk objectieve site op.

En er is snakewool.nl, een onafhankelijke vergelijkingssite, die regelmatig een vers overzicht geeft van de beste vergelijkingssites voor 33 deelgebieden. Wie de beste vergelijker voor supermarkten zoekt, vindt in het overzicht van maart dat supers.nl de beste is.

Minpuntje: om bijvoorbeeld de beste digitale camera te vinden, zouden vergelijkingssites alle digitale camera’s moeten onderzoeken. Dat doen ze echter niet. Raadpleeg bij uw zoektocht daarom altijd meerdere vergelijkingssites.


Stofzuiger A of toch maar D? De betrouwbaarheid van vergelijkingssites laat te wensen over, Carine Damen, NRC Next, 26 maart 2008

Steeds meer Nederlanders bezoeken vergelijkingssites voordat ze een aankoop doen. Maar dat wil nog niet zeggen dat de sites de juiste informatie verschaffen.

Vergelijkingssites zijn de laatste jaren zeer belangrijke raadgevers geworden. Driekwart van de internetgebruikers in Nederland surft naar sites waar consumentenproducten met elkaar vergeleken worden en veertig procent van alle aankopen wordt gedaan onder invloed van deze sites. Het succes heeft geleid tot een wildgroei aan vergelijkingssites. Er zijn er inmiddels tienduizenden. Dagelijks komen er nieuwe sites bij.

De grootste vergelijkingssites op een rijtje

En dat leidt tot problemen. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) trok eind vorig jaar aan de bel na een onderzoek naar vergelijkingssites voor zorgverzekeringen. Geen enkele website bleek zowel volledige als juiste informatie over polissen te verstrekken. Voor dit jaar staat een nieuw onderzoek van de NZa gepland naar vergelijkingssites met informatie over zorgaanbieders.

Adviesbureau Berenschot deed vorig jaar onderzoek naar de betrouwbaarheid van vergelijkingssites, en plaatste forse kanttekeningen. Berenschot testte de vergelijkingssites op het gebied van telecom. Slechts in 47 procent van de gevallen komt de op de site genoemde prijs overeen met de prijs die de consument uiteindelijk bij de webshop moet betalen. Verder maakt meer dan de helft van de sites niet duidelijk met welke webshops zaken worden gedaan.

Hoewel de meeste vergelijkingssites in handen zijn van een onafhankelijke eigenaar, schrijft Berenschot, zijn er genoeg sites waarvan de eigenaar zich als onafhankelijk afficheert maar het niet is. Fundix.nl bijvoorbeeld, dat beleggingsfondsen met elkaar vergelijkt, is eigendom van ING. Het lijkt logisch dat de ING-producten op deze site dus sneller als de beste uit de bus komen.

Lees hier het onderzoek van Berenschot naar de betrouwbaarheid van vergelijkingssites

Ook komt het veel voor dat vergelijkingssites afspraken hebben met fabrikanten. Als consumenten een contract via de vergelijkingssite afsluiten, krijgt de eigenaar van de site provisie van de fabrikant. Ook betalen fabrikanten vaak voor advertenties of doorklikbanners.

Toch hoeft dat de informatie op een vergelijkingssite niet meteen onbetrouwbaar te maken, meent Luursema van snakewool.nl, een onafhankelijke site die vergelijkingssites met elkaar vergelijkt. „Eigenaren van vergelijkingssites moeten ergens geld mee verdienen”, stelt Luursema vast. „Je moet er alleen rekening mee houden dat het product dat bovenaan staat, niet altijd het beste is. Bezoek dus altijd meerdere sites.”

Er bestaan nog nauwelijks regels voor vergelijkingssites. Wel is het zo dat ze geen misleidende reclame mogen maken en dat ze zich moeten houden aan het voorschrift ‘kopen op afstand’. Dit betekent dat een klant recht heeft op een afkoelingsperiode van zeven dagen. Bevalt het product niet, dan mag het teruggestuurd worden en moet de site de aankoopsom terugstorten.

Klik hier hoe een goede vergelijkingssite te herkennen

Het zou goed zijn als de overheid het tot stand komen van vergelijkingssites zou stimuleren in branches die als ondoorzichtig bekend staan, vindt Luursema. „De taxi- en de notarisbranche bijvoorbeeld. Onder internetgebruikers is er behoefte aan dit soort sites, maar kennelijk wil de branche er niet aan.”

Daar staat weer tegenover, dat er in bepaalde branches weer te veel sites zijn. „Er komen erg veel sites bij voor de reisbranche, telecom en verzekeringen. Er valt veel geld te verdienen via provisie en reclame met sites in die sectoren. Dat nodigt velen uit om er een graantje van mee te pikken.”

Gezond verstand is de beste raadgever bij het beoordelen of een site betrouwbaar is. „Op anonieme bijdragen in de rubriek klantenmeningen kun je niet vertrouwen”, zegt Luursema. „Soms zijn ze van de fabrikant zelf of juist van de concurrent. Als Arie uit Assen de enige is die de service in een bepaald restaurant geweldig vindt, moet je vraagtekens zetten. Achter Arie zit dan de restauranthouder of de site-eigenaar zelf.”


Vergelijkingssites vergeleken, Edwin van der Schoot, De Telegraaf, 17 februari 2008

AMSTERDAM - Contactlenzen, notarissen, hypotheekadviseurs, digitale camera's, inktpatronen voor uw printer. Voor al deze zaken bestaan meerdere vergelijkingssites. Maar, zeg nou zelf, koopt u dat nieuwe mobieltje omdat astrid67@hotmail.com uit Appelscha zegt dat-ie zo lekker in de hand ligt? Of ziet u er toch maar vanaf, omdat ene Henk 'de tank' uit Waddinxveen meldt dat de toetsen zo klein zijn?

Vergelijken is slim; wie goed zoekt, kan flink besparen. De meeste mensen oriënteren zich via internet voordat ze tot een grote aankoop overgaan. De bekendheid van vergelijkingssites is de afgelopen jaren dan ook aanzienlijk toegenomen: momenteel kent bijna 90 procent van alle internetgebruikers één of meer vergelijkingssites, blijkt uit gegevens van marktonderzoeker RM Interactive. Maar objectief zijn de vergelijkingssites allerminst. Waar de een uitblinkt in compleetheid, toont de ander vooral waar hij aan verdient.

Een deel van het groeiende wantrouwen van consumenten schuilt in de ondoorzichtige wijze waarop de vergelijkers hun geld verdienen. "Laat ik meteen één punt duidelijk maken, achter vergelijkingssites zitten ondernemers die geld willen verdienen", zegt Freek van den Berg van energieleveranciers.nl. "Mediabureaus leveren ons advertentiebanners aan, en ook overstapknoppen leveren veel op voor sites die verzekeringen of energieleveranciers met elkaar vergelijken." Adverteerders hebben vorig jaar 153,8 miljoen euro gespendeerd aan zogenoemde buttons en banners op het internet, bleek donderdag uit onderzoek van de brancheorganisatie Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB).

Contracten

Sites die elektronica en dergelijke vergelijken, hebben vaak contracten met webwinkels, die de betreffende producten verkopen. Dit gaat via het 'cost per click'-systeem: iedereen die via de vergelijker doorklikt naar een webwinkel, levert de vergelijker geld op. Maar net als in de echte supermarkt staat niet het goedkoopste of beste product op de meest zichtbare plek, maar de producten van de bedrijven die het meest betalen. Bovendien pretendeert de supermarkt ook niet elk merk pindakaas in huis te hebben, wat sommige vergelijkers wel doen. Fnuikend voor de objectiviteit, aldus critici als hoogleraar consumententechnologie Paul Terpstra.

Ooit gezien als de ultieme objectieve graadmeter heeft het consumentenoordeel inmiddels allang zijn glans verloren. "De macht van consumenten schuilt in goede of slechte recensies op de website, maar vooral in aantallen", aldus Freek van den Berg.

"Als 384 consumenten gemiddeld op de schaal van 1 tot 10 een beoordeling geven van 1, zegt dat wel iets over de leverancier of het product in kwestie. Wanneer echter slechts een tiental mensen een reactie geeft, kan je er weinig mee."

Bovendien leert de ervaring dat vooral de mensen die extreem positief of negatief zijn, reageren. En zeg nou zelf, u neemt toch niet zomaar het oordeel van een willekeurige Astrid uit Appelscha of Henk uit Waddinxveen over? U kent de mensen niet eens!

De vergelijkingssite HetBesteProduct.nl heeft om die reden meer vertrouwen in de deskundigen van de vakbladen. Uit een scala van ruim honderd nationale en internationale vakbladen berekent HetBesteProduct een expertscore. De vakbladen leggen vaak uit hoe ze testen en kennen de markt. Ook Vergelijk.nl maakt hier gebruik van.

Het slechtst in het nieuws afgelopen jaar kwamen zorgvergelijkers en de telefoonmarkt. Sites waarop telefoons, gsm's, abonnementen en dergelijke met elkaar worden vergeleken, zijn soms bijna niets waard, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Dat komt mede doordat veel van die sites onderdeel zijn van een aanbieder van producten of diensten.

Kwaliteitsverschil

Uit frustratie over de onbruikbaarheid van een aantal vergelijkingssites en het grote kwaliteitsverschil heeft Luursema een vergelijkingssite voor vergelijkingssites opgezet. Snakewool.nl heet haar geesteskind, dat maandelijks door een dikke 10.000 mensen geraadpleegd wordt.

Op www.snakewool.nl kunt u zien wat volgens Luursema de beste vergelijker van een willekeurig product of dienst is. Geld verdient ze er niet mee, het is meer een uit de hand gelopen hobby. En objectief? "Ik heb mijn eigen criteria, maar die staan keurig op de site", aldus Luursema.

Als u niet op één vergelijker durft te vertrouwen, zult u moeten leren laveren in de internetwinkel zoals u dat ook in de supermarkt doet. Niet elke supermarkt heeft een compleet aanbod, en de goedkope huismerken staan altijd in het onderste schap. In geval van een dure aankoop loont het om meerdere vergelijkingssites te raadplegen.

En volgens Freek van den Berg en Luursema is er voor de toekomst nog een oplossing: een keurmerk, waarbij volledigheid zwaar meeweegt. Energieleveranciers.nl is door de NMa uitgeroepen tot de beste vergelijkingssite op energiegebied met name omdat de site 100 procent van het aanbod wist te tonen.


Elke club zijn eigen zorgverzekering,Lianne Sleutjes, BN/DeStem.nl, 9 december 2006

Een zorgverzekering kan iemand in zijn eentje afsluiten. Of via een collectief als het werk, de sportclub of een patiëntenvereniging. Of hij schaft behalve een shampoo ook de zorgverzekering aan bij de drogist. Deel drie van een serie over de keuze voor een (nieuwe) zorgverzekeraar.

DEN HAAG – Van alle mensen met een zorgverzekering was dit jaar 44 procent via een collectief verzekerd. Dat aantal is stijgende. Op collectieve contracten worden kortingen gegeven.

Een collectief kan van alles zijn: werk, sportclub, patiëntenvereniging, ouderen- of vakbond. ANWB-leden met een doorlopende reisverzekering kunnen 5 procent korting krijgen bij Ohra of VGZ. Iedere klant van drogisterij Kruidvat kan zich melden bij het collectief van de Kruidvat Health Club. Die biedt een van de goedkopere basispakketten (Ohra) aan. Dat kost 1053 euro op jaarbasis. Minima in Rotterdam kunnen zich via de gemeente goedkoper collectief verzekeren bij Zilveren Kruis Achmea.

Via internet kunnen mensen zich ook aanmelden bij een collectief als van UnitedConsumers dat kortingen bedingt. Independer.nl is een vergelijkingssite die aanbieders vergelijkt maar zelf ook collectieve polissen aanbiedt bij vier verzekeraars.

Diverse verzekeraars bieden polissen aan die voor bepaalde bevolkingsgroepen gelden. Vrijgezellen, samenwonenden zonder kinderen en ouderen wier kinderen het huis uit zijn, kunnen onder meer bij Ohra aanvullende pakketten afsluiten die bijvoorbeeld de orthodontist niet dekken. Die hebben zij toch niet nodig en dus hoeven ze er niet voor te betalen, stelt Ohra. Op internet zijn vergelijkingssites in overvloed te vinden. Snakewool.nl is een vergelijkingssite die vergelijkingssites vergelijkt, en die zet kiesbeter.nl op 1.

Andere vergelijkingssites zijn: Mister Money, Fx, Basispolis, Zorgkiezer, ZorgPlanet, Geencentteveel, Zorgwet, LaagsteZiektekosten, Independer, Verzekeringssite, Basisverzekering Online, Veelbesparen, Geeneuroteveel, Zorgverzekeringstest, Consumentenbond (alleen leden of tegen betaling van tien euro), Verzekeringen-Online, Zorgverzekering.infozoeker.tk, Stichting ZekerZorg.


Vergelijk de vergelijkers : Snakewool,Ewout Wolff - Bespaar het me, 19 oktober 2006

Sinds kort is er een bijzondere site in Nederland : Snakewool. Deze site beoordeelt vergelijkingssites - vergelijk de vergelijkers dus. Op een simpele manier bekijkt de site een aantal productcategorieën, zoals : vliegtickets| hotels| restaurants| auto's| brandstofprijzen| rijscholen| pechhulp| huizen| notaristarieven| taxatietarieven| energiebedrijven| adsl| boeken| vacatures| salaris| contactlenzen| luiers en beoordeelt ze telkens op basis van 3 criteria : Ervaringen van gebruikers; Informatief; Gebruiksvriendelijkheid en overzichtelijkheid van de site.

Altijd prettig : niet alleen zien dat je kan vergelijken, maar ook dat je nog eens bij de buurman kan kijken hoe die zou vergelijken. En dat levert spannende informatie op. Het is te hopen dat Snakewool doorgaat met zijn werk, waardoor we ook banken met banken en verzekeraars met verzekeraars kunnen vergelijken. Of sites zoals Independer met Verzekeringssite kunnen vergelijken.

Ben wel benieuwd of de aanwezige informatie nog aangedikt gaat worden. Nu is het een wat klinische opsomming van sites die op het internet zijn. Het is natuurlijk nog veel leuker als je in de loop van de tijd nog meer informatie erbij krijgt. Of updates. En laten we toegeven : juist de verschillen tussen aanbieders maakt het zo interessant.

Ik ben bijvoorbeeld al jaren een fan van Specialbite.com. Maar Snakewool vindt Iens.nl beter, door de grotere hoeveelheid restaurants. Juist door ze met elkaar te vergelijken krijg je nog meer informatie en maak je een betere afweging wat je gaat doen.

Alles om de consument maar meer inzicht te laten krijgen in het aanbod wat er is. En zo komen we steeds dichter bij de waarheid die voor iedere consument geldt.

Power to the consumer.


Vergelijk vergelijkingssites!?, Dit is Gaaf.nl, 30 september 2006

Phoe…. Het internet evolueert toch ook steeds verder! Onlangs gelanceerd: SnakeWool.

Een vergelijkingssite waarop je vergelijkingssites kan vergelijken!

Klinkt vreemd….toch? Even wat uitleg over hoe, waarom en hoe dat zo….

Wij vinden het Gaaf!

Door het steeds maar groeiende marktaandeel van Online verkoop is de vraag naar vergelijkingssites alsmaar groter.

Echter, hoe weet je nou welke vergelijkingssite voor jou de beste uitkomst biedt!? Eigenlijk niet…. Snakewool adviseert dan ook om meerdere vergelijkingssites te hanteren als je een product wilt aanschaffen.

Snakewool zal vanaf nu iedere maand een top samenstellen binnen vele vergelijkingssites rubrieken op basis van hun eigen ontwikkelde e-rating systeem. Hoe het systeem precies werkt is niet geheel duidelijk.

Maar het zou zo maar eens duidelijkheid kunnen scheppen in de wereld van vergelijkingen!

Succes Snakewool!


Power to the consumer,Marco Derksen, MarketingFacts.nl, 30 september 2006

Het zal niemand zijn ontgaan dat er steeds meer sites komen waar de consument zijn of haar mening kan geven over producten en diensten. Al jaren kennen we vergelijkingssites om beltarieven, financiele diensten, internetabonnementen en energieprijzen met elkaar te vergelijken. En natuurlijk zijn er ook sites die vergelijkingssites vergelijken zoals het recentelijk gelanceerde snakewool. Steeds meer vergelijkingssites bieden de gebruiker ook de mogelijkheid om een reactie achter te laten. Naast prijs en kwaliteit, zal social ranking namelijk een steeds belangrijker criterium zijn waarop consumenten hun beslissing nemen.... Klik hier voor het gehele artikel.


Internet: Veilig vergelijken, Philip Willems, Elsevier, 2 september 2006

Vergelijkingssites wikken en wegen producten, maar ze zijn lang niet allemaal even onafhankelijk. Van digitale camera’s tot contactlenzen, aan alle denkbare producten worden vergelijkingswebsites gewijd. Sommige beschrijven de kwaliteit van producten, andere speuren naar de laagste prijzen.

De sites zijn buitengewoon handige hulpmiddelen om goed voorbereid op koopjestocht te gaan, on line of in de winkelstraat. Is de Nikon-camera de beste, of toch de Olympus? En waar is dat ene fototoestel het goedkoopste? Dankzij internet is de klant allang niet meer aangewezen op de, vaak subjectieve, verkoper om deze vragen beantwoord te krijgen.

Toch valt er ook van alles aan te merken op de vergelijkings–sites zelf. Want hoe accuraat en bij de tijd zijn hun gegevens? En hoe objectief is de geboden informatie? Neem fundix.nl. Deze zeer informatieve site vergelijkt de beleggingsfondsen van diverse aanbieders. Een mooi concept. Alleen: de site is eigendom van ING. Ook al stelt Fundix onafhankelijk te opereren van de moedermaatschappij, het is zeker niet ondenkbaar dat de bankverzekeraar toch invloed uitoefent op zijn eigen site. En zelfs al is dit niet het geval, dan nog heeft de vergelijkingssite de schijn tegen, als dochter van een bedrijf dat zelf fondsen uitgeeft. Om het kaf van het koren te scheiden, is er snakewool.nl, een site die vergelijkingssites vergelijkt. Deze site kijkt met name naar de betrouwbaarheid en actualiteit van de informatie. Handig. Alleen zonde dat Snakewool dezelfde fout maakt als vele vergelijkingssites. Op de site is namelijk niet te vinden wie achter de informatie zit, zodat ook hier de onafhankelijkheid niet buiten kijf staat.

Zolang de site zijn onafhankelijkheid niet kan garanderen, blijft er ruimte voor anderen om zich op te werpen als keurmerk van vergelijkingssites.